Kranslegging ROC Nijmegen en leerlijn Vrijheid

Kranslegging ROC Nijmegen en leerlijn Vrijheid

Op 4 mei legden studenten Mike Knoors en Farzad Hossaini van ROC Nijmegen tijdens de dodenherdenking in Nijmegen een krans voor de oorlogsslachtoffers tijdens en na de Tweede Wereldoorlog. Farzad Hossaini: “Het was voor mij een moment waarop ik mijn dankbaarheid mocht tonen aan degene die hun leven hebben gewaagd om Nederland en haar inwoners te beschermen.”

Kranslegging

Vrijheid is niet vanzelfsprekend. Daarom herdenken we op 4 mei alle Nederlandse oorlogsslachtoffers tijdens en na de Tweede Wereldoorlog, onder wie militairen en burgers die stierven bij vredesoperaties en oorlogssituaties. Verschillende onderwijsinstellingen van Nijmegen leggen jaarlijks een krans. Dit jaar deed ROC Nijmegen voor het eerst mee. Namens ROC Nijmegen hebben de studenten Mike Knoors en Farzad Hossaini een krans gelegd. Mike: “Ik vond het een eer om samen met Farzad een krans te mogen leggen, iets wat ik normaal gesproken van een afstand zag. Het was heel fijn om op deze manier mijn respect te tonen.”

Leerlijn Burgerschap en Vrijheid

Afgelopen schooljaar hebben deze studenten van de opleiding Mobiliteit en Logistiek burgerschapslessen gevolgd uit de leerlijn Vrijheid, gegeven door docent Jaser Husseini. Leidend tijdens de lessen van het project Vrijheid op ROC Nijmegen was de historische context van de Tweede Wereldoorlog met actuele vraagstukken ten aanzien van polarisatie, meningsvorming, diversiteit en exclusiviteit. Jaser Husseini, docent aan het ROC Nijmegen: “Onderwijs moet aandacht blijven besteden aan de gebeurtenissen tijdens de Tweede Wereldoorlog, zo leren mijn studenten veel over het belang van vrijheid, democratie en rechtsstaat.”

Studenten aan het woord

De studenten Mike Knoors en Farzad Hossaini  vertellen over de burgerschapslessen van de leerlijn Vrijheid bij ROC Nijmegen. Mike Knoors “Ik vond de lessen van meneer Husseini over de Tweede Wereldoorlog prachtig en leerzaam, mede omdat ze goed voorbereid en verzorgd waren. Hij slaagde erin om moeilijke onderwerpen zoals de Tweede Wereldoorlog levendig te houden.” Farzad Hossaini vult aan: “Ik vond de lessen van meneer Husseini als een wake-up call, het herinnert mij dat vrijheid en vrede niet vanzelfsprekend zijn.”

Tien modules van de leerlijn De HAN heeft samen met docenten vanuit het mbo en vier Gelderse musea inmiddels tien modules ontwikkeld binnen de leerlijn Vrijheid. Elke module behandelt een thema, waaronder intimidatie, fake news en herdenken. Erfgoed Gelderland coördineert de ontwikkeling van de mbo-leerlijn Vrijheid, in samenwerking met de HAN, de mbo-scholen – ROC Nijmegen, Graafschap College, Rijn IJssel en Aventus – en Gelderse musea, waaronder het Vrijheidsmuseum, Airborne Museum, Nationaal Onderduikmuseum en Herinneringscentrum Apeldoornsche Bosch. De mbo-leerlijn is onderdeel van het programma Gelderland in VrijheidBinnen dit programma coördineert Rijnbrink samen met de Gelderse bibliotheken de organisatie van de Vrijheidsdagen.